Menu

Kom ik in aanmerking?

Heeft u al gekeken op of het zinvol is om een aanvraag in te dienen? Zo niet, ga dan eerst naar onze quickscan. Na het beantwoorden van enkele vragen ziet u meteen of het zinvol is om een aanvraag in te dienen.

Quickscan

Aanvraag indienen

U dient uw aanvraag eenvoudig in via onze site. U kunt de aanvraag digitaal indienen, of het formulier printen en opsturen. Wilt u hulp bij het invullen van het formulier? Dan staat Slachtofferhulp Nederland voor u klaar.

Aanvraag indienen

Wat gebeurt er met de aanvraag?

Als u een aanvraag heeft ingediend, dan gaan we daarmee aan de slag. Hoe we dat doen, hoe lang het duurt en wat er allemaal precies gaat gebeuren? Dat leest u op onze pagina ‘Wat gebeurt er met mijn aanvraag?’.

Wat gebeurt er met mijn aanvraag? 

Aanvraag volgen

In het Schadefondsportaal kunt u online de status van uw aanvraag volgen. Wilt u nog iets toevoegen of veranderen aan uw aanvraag? Ook dat kan via het Schadefondsportaal.

Aanvraag volgen via het Schadefondsportaal

Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing die u van ons krijgt. Dan kunt u in bezwaar gaan. Ook kan uw situatie veranderd zijn. Dan kunt u een aanvullende aanvraag of herzieningsverzoek indienen.

Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag

Veelgestelde vragen

  • Een aanvraag indienen
    • Hoe kan ik een aanvraag indienen?

      Als u een aanvraag wilt indienen, geldt er een aantal voorwaarden. Deze vindt u onder slachtoffer of nabestaande in het menu. Ook kunt u door het beantwoorden van twee of drie vragen snel zien of het zinvol lijkt om een aanvraag in te dienen.

      Als het zinvol lijkt, dan kunt u op de pagina Aanvraag indienen de aanvraag online indienen of het formulier downloaden om het per post op te sturen. U kunt ons ook telefonisch (070 414 20 00) of per e-mail (info@schadefonds.nl) vragen om u een aanvraagformulier per post toe te sturen.

    • Kan ik een aanvraag indienen als de strafzaak nog loopt of nog moet beginnen?

      Ja, u kunt al een aanvraag indienen als de strafzaak nog loopt of als deze nog moet beginnen. Ook als de dader onbekend is en er dus geen strafzaak komt, kunt u een aanvraag indienen. Het is niet nodig dat de dader wordt veroordeeld door de rechter. Ook als de dader wordt vrijgesproken kunt u een aanvraag indienen.

    • Kan ik een aanvraag indienen als ik alleen psychisch (geestelijk) letsel heb?

      Ja, u kunt ook een aanvraag indienen als u alleen psychisch letsel heeft door het geweldsmisdrijf. Net als bij lichamelijk letsel, moet het wel gaan om ernstig letsel.

      Meer informatie

    • Kan ik een aanvraag indienen als ik in het buitenland slachtoffer werd van een geweldsmisdrijf?

      Het Schadefonds geeft geen uitkering als u slachtoffer werd van een geweldsmisdrijf in het buitenland. Alleen als u in Nederland slachtoffer werd van een geweldsmisdrijf kunt u bij ons een aanvraag indienen.

      Bent u slachtoffer van een geweldsmisdrijf binnen de EU? Dan kunt u via het Nederlandse Schadefonds mogelijk wel een aanvraag indienen bij het buitenlandse schadefonds.

      Meer informatie

    • Kan ik zelf een aanvraag indienen als ik een bewindvoerder heb?

      Ja, u kunt zelf een aanvraag indienen en ondertekenen als u een bewindvoerder heeft. U hoeft uw bewindvoerder niet op te geven als wettelijk vertegenwoordiger. De bewindvoerder bepaalt wel naar welk rekeningnummer het Schadefonds de uitkering kan overmaken. Het is daarom prettig als u op het aanvraagformulier aangeeft dat u een bewindvoerder heeft, met daarbij de contactgegevens. Wij checken altijd of iemand onder bewind staat in het centraal insolventieregister en het centraal curatele- en bewindregister.

    • Kan ik voor iemand anders een aanvraag indienen?

      U kunt als gemachtigde een aanvraag bij ons indienen voor iemand anders. In dat geval geeft het slachtoffer u op als gemachtigde op het aanvraagformulier. Het slachtoffer moet zelf het formulier ondertekenen. Dit kan alleen als de aanvraag per post wordt ingediend, in het digitale formulier is deze keuze er nog niet. Als u als gemachtigde optreedt, gaat alle communicatie met het Schadefonds via u.

      Het slachtoffer kan u ook na het indienen van de aanvraag nog opgeven als gemachtigde. Dan moet het slachtoffer een brief naar ons sturen waarin hij of zij aangeeft u te machtigen voor de aanvraag met daarin uw naam en contactgegevens. Het slachtoffer moet deze brief ondertekenen.

    • Van wie kan ik hulp krijgen bij het indienen van een aanvraag?

      Uw advocaat of uw rechtsbijstandverlener kan u helpen bij het indienen van een aanvraag. U kunt hiervoor ook bij Slachtofferhulp Nederland terecht. De medewerkers van Slachtofferhulp Nederland hebben hier veel ervaring mee en kunnen u helpen de aanvraag zo juist en volledig mogelijk in te dienen. De ondersteuning van Slachtofferhulp Nederland kost u niets. Medewerkers van Slachtofferhulp Nederland kunnen u ook helpen op juridisch, praktisch en emotioneel gebied.

    • Moet ik alle gegevens in het formulier invullen?

      Alle informatie waar wij naar vragen in het formulier hebben wij nodig voor de behandeling van uw aanvraag. Als u (bewijs)stukken meestuurt waarin informatie staat waar wij naar vragen in het formulier, dan hoeft u dit niet in te vullen. Wij halen de informatie dan uit de stukken die u meestuurt.

    • Waar kan ik het proces-verbaalnummer vinden?

      Het proces-verbaalnummer, ook wel PV-nummer genoemd, staat bovenaan de eerste pagina van de aangifte. De aangifte wordt namelijk ‘proces-verbaal van aangifte’ genoemd.

      Het PV-nummer is meestal opgebouwd uit een aantal letters en cijfers. Het eerste gedeelte begint met “PL” en duidt de politieregio aan. Daarachter staat het jaartal gevolgd door nog zes cijfers. Het PV-nummer eindigt met een koppelteken met een getal erachter. Dit getal geeft aan welk document het is uit het dossier bij de politie, de aangifte is meestal het eerste document dus meestal is het laatste cijfer een 1. Voorbeeld: PL07B3 2018123456-1.

    • Waar kan ik het parketnummer vinden?

      Het parketnummer kunt u vinden in de brieven van het Openbaar Ministerie, de rechtbank en het slachtofferloket. Het parketnummer wordt aan een zaak gekoppeld bij het Openbaar Ministerie op het moment dat een zaak daar wordt geregistreerd.

      Een parketnummer begint met twee cijfers die de regio aanduiden, gevolgd door een schuine streep en zes cijfers. Het parketnummer eindigt met een koppelteken gevolgd door de laatste twee cijfers van het jaartal. Voorbeeld: 01/012345-18.

    • Wanneer moet ik een aanvraag hebben ingediend?

      Uw aanvraag voor een eenmalige uitkering moet binnen tien jaar na het geweldsmisdrijf binnen zijn bij het Schadefonds. U kunt alleen een aanvraag indienen voor een geweldsmisdrijf dat op of ná 1 januari 1973 plaatsvond.

      Als een aanvraag te laat wordt ingediend, dan nemen wij uw aanvraag soms alsnog in behandeling als u hier een goede reden voor opgeeft.

    • Hoe behandelt het Schadefonds mijn aanvraag?

      Als wij uw aanvraag binnen krijgen (online of per post), kijken wij eerst of we alle informatie hebben gekregen die we nodig hebben om uw aanvraag in behandeling te nemen. Daarna krijgt u van ons een brief waarin staat dat we uw formulier hebben ontvangen.

      Meer informatie

    • Hoe lang duurt de behandeling van mijn aanvraag?

      Voor de behandeling van uw aanvraag hebben wij 26 weken de tijd. Als u alle benodigde informatie en stukken met de aanvraag meestuurt, is de kans groter dat u sneller een beslissing van ons krijgt. De behandeling kan langer duren als het om een ingewikkelde zaak gaat, of als u niet alle bewijsstukken met de aanvraag meestuurt.

    • Waar kan ik de voortgang van mijn aanvraag bekijken?

      Als u de aanvraag heeft ingediend, dan kunt u de voortgang van uw aanvraag online bekijken. Dit kan via het Schadefondsportaal. U kunt daar na het inloggen met uw DigiD met extra sms-controle informatie over uw aanvraag vinden, zoals de voortgang en status van uw aanvraag en bepaalde documenten uit uw dossier. U kunt hier ook nog documenten toevoegen voor uw aanvraag.

      Uiteraard kunt ook u ook telefonisch (070 414 20 00) of per mail (info@schadefonds.nl) bij ons terecht voor vragen over uw aanvraag. Wij vragen u dan om het kenmerknummer van uw aanvraag. Deze vindt u op de ontvangstbevestiging.

  • Digitale aanvraag
    • Zijn uw persoonsgegevens onjuist of onvolledig nadat u heeft ingelogd met DigiD?

      Neem dan contact op met uw gemeente. Alleen de gemeente kan uw persoonsgegevens wijzigen in de gemeentelijke basisadministratie. Door het inloggen met DigiD worden uw persoonsgegevens automatisch uit de gemeentelijke basisadministratie gehaald.

    • Kan ik het formulier (tussentijds) opslaan?

      Stoppen en later verder gaan
      Als u tijdens het invullen wilt stoppen en later verder wilt gaan, kunt u op de knop ‘later verder gaan’ linksonder in het beeldscherm klikken. U krijgt dan een e-mail met de link naar het aanvraagformulier met de gegevens die u al ingevuld heeft. U moet dan wel opnieuw inloggen met uw DigiD.

      Stoppen zonder later verder te gaan
      Als u wilt stoppen met het invullen én de reeds ingevoerde gegevens niet wilt bewaren, sluit u de browser af of klikt u op ‘stoppen’ rechtsboven in het beeldscherm.

      Downloaden ingevulde formulier
      Als u het formulier en de bijlagen heeft verstuurd naar het Schadefonds, kunt u het formulier ook opslaan op uw eigen computer. De door u zelf toegevoegde bijlagen kunt u niet downloaden.

      Let op: uw DigiD-toegang loopt af wanneer u 15 minuten niet typt of geen beweging maakt met de muis. Niet opgeslagen gegevens gaan dan verloren.

    • Wat gebeurt er na het verzenden van mijn digitale aanvraag?

      Na het verzenden van het aanvraagformulier krijgt u meteen het kenmerknummer van uw aanvraag te zien. Ook kunt u de ingediende aanvraag downloaden als pdf-bestand. In dit pdf-bestand staat ook het kenmerknummer. Als u dit nummer gebruikt in uw communicatie met het Schadefonds, kunnen wij u sneller van dienst zijn. Enkele dagen na het indienen van de digitale aanvraag krijgt u een ontvangstbevestiging van ons per post.

      Meer informatie

  • Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag
    • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing?

      Als u het niet eens bent met onze beslissing op uw aanvraag kunt u hiertegen in bezwaar gaan. Dit kan per post of digitaal. Ga hiervoor naar deze pagina. U kunt ook een brief sturen als u dat makkelijker vindt. Zorg ervoor dat wij uw bezwaar uiterlijk binnen zes weken na de datum die bovenaan de beslissing staat ontvangen.

      Meer informatie

    • Hoe wordt mijn bezwaar behandeld?

      Uw bezwaar wordt behandeld door een bezwaarjurist. De bezwaarjurist bekijkt eerst:

      • hoe de beslissing op uw aanvraag tot stand is gekomen;
      • waarom u het oneens bent met die beslissing;
      • of er extra onderzoek nodig is naar bijvoorbeeld de toedracht en omstandigheden van het misdrijf.

      Hoorzitting
      Zodra de bezwaarjurist een duidelijk beeld heeft, kunt u in een hoorzitting meer vertellen over uw bezwaar. Dit is niet verplicht; u geeft zelf aan of u prijs stelt op een hoorzitting.

      Beslissing van de Commissie
      Daarna legt de bezwaarjurist uw bezwaar voor aan de Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven. De Commissie neemt de definitieve beslissing over uw bezwaar. Dit doen zij binnen 12 weken na afloop van de bezwaartermijn. U ontvangt de beslissing per post.

    • Wat is een hoorzitting?

      Bent u het niet eens met onze beslissing op uw aanvraag? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Misschien vindt u het prettig om dit bezwaar ook tijdens een gesprek aan ons uit te leggen. Dat kan in een hoorzitting. De hoorzitting vindt telefonisch of via videobellen plaats, of op ons kantoor. Daarbij is een bezwaarjurist van het Schadefonds aanwezig. Ook kan een commissielid aanwezig zijn. Met hen kunt u bespreken waarom u het niet eens bent met de beslissing.

      De hoorzitting is niet verplicht. Geef bij het indienen van uw bezwaar aan of u prijs stelt op een hoorzitting.

    • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing op mijn bezwaarschrift?

      Als u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank in de buurt van uw woonplaats. De rechtbank beoordeelt uw beroepschrift en nodigt u mogelijk uit voor een zitting. Stelt de rechtbank u in het gelijk, dan neemt de Commissie van het Schadefonds Geweldsmisdrijven opnieuw een beslissing. Zij houdt hierbij rekening met de uitspraak van de rechtbank.

    • Wat is een aanvullende aanvraag?

      Als uw letsel erger blijkt te zijn of erger is geworden nadat u een beslissing van ons heeft gehad op uw aanvraag, kunt u een aanvullende aanvraag indienen.

      Voor een aanvullende aanvraag hebben wij wel medische stukken nodig waarin staat dat het letsel erger is dan waarmee wij rekening hebben gehouden in onze beslissing. Wij bekijken dan of u alsnog een hogere uitkering van ons krijgt. Hierover krijgt u een beslissing van ons. Als wij vinden dat uw letsel inderdaad erger is en hierbij een hogere uitkering past, dan krijgt u het verschil tussen de twee bedragen gestort op uw rekening.

       

      Meer informatie

    • Wat kan ik doen als mijn letsel erger is geworden?

      Als uw letsel erger blijkt te zijn of erger is geworden nadat u een beslissing van ons heeft gehad op uw aanvraag, kunt u een aanvullende aanvraag indienen.

      Voor een aanvullende aanvraag hebben wij wel medische stukken nodig waarin staat dat het letsel erger is dan waarmee wij rekening hebben gehouden in onze beslissing. Wij bekijken dan of u alsnog een hogere uitkering van ons krijgt. Hierover krijgt u een beslissing van ons. Als wij vinden dat uw letsel inderdaad erger is en hierbij een hogere uitkering past, dan krijgt u het verschil tussen de twee bedragen gestort op uw rekening.

      Meer informatie

    • Wat is een herzieningsverzoek?

      Als er nieuwe feiten of veranderde omstandigheden zijn nadat u een afwijzende beslissing (u kreeg geen uitkering) van ons heeft gehad op uw aanvraag, kunt u een herzieningsverzoek indienen. Wij hebben dan wel bewijsstukken nodig over de nieuwe feiten of veranderde omstandigheden. Wij bekijken uw aanvraag dan opnieuw en u krijgt een nieuwe beslissing.

      Een voorbeeld: wij wezen uw aanvraag af, omdat het onderzoek nog liep. Wij vonden het daardoor niet voldoende duidelijk wat er precies is gebeurd, zoals de aanleiding en omstandigheden van het misdrijf. Maar nu is het onderzoek afgerond en hieruit blijkt duidelijk wat er precies is gebeurd. In dat geval kunt u een herzieningsverzoek indienen.

    • Wat kan ik doen als mijn situatie veranderd is?

      Als er nieuwe feiten of veranderde omstandigheden zijn nadat u een afwijzende beslissing (u kreeg geen uitkering) van ons heeft gehad op uw aanvraag, kunt u een herzieningsverzoek indienen. Wij hebben dan wel bewijsstukken nodig over de nieuwe feiten of veranderde omstandigheden. Wij bekijken uw aanvraag dan opnieuw en u krijgt een nieuwe beslissing.

      Een voorbeeld: wij wezen uw aanvraag af, omdat het onderzoek nog liep en wij vonden het daardoor niet voldoende duidelijk wat er precies is gebeurd (aanleiding, toedracht en omstandigheden van het misdrijf). Maar nu is het onderzoek afgerond en hieruit blijkt duidelijk wat er precies is gebeurd. In dat geval kunt u een herzieningsverzoek indienen.