Menu
Twee vrouwen zijn in overleg

Kom ik in aanmerking?

Quickscan

Uw aanvraag start hier

Kies hoe u wilt aanvragen

U kunt het formulier snel een eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt ook het aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Kies hoe u wilt aanvragen

U kunt het formulier snel een eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt ook het aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Kies hoe u dat wilt aanvragen

U kunt het formulier snel een eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt het ook aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Kies hoe u wilt aanvragen

U kunt het formulier snel een eenvoudig invullen met DigiD. Maar u kunt ook het aanvraagformulier downloaden, digitaal invullen en dan printen, of eerst printen en met de pen invullen. Hierna stuurt u het aan ons per post.

Kunt u het formulier niet printen? Neem contact met ons op, dan sturen wij u dit binnen vijf werkdagen toe.

Logo DigiD
Log in met DigiD en vul het formulier in
Of download het aanvraagformulier hier

Wat gebeurt er met de aanvraag?

Als u een aanvraag heeft ingediend, dan gaan we daarmee aan de slag. Hoe we dat doen, hoe lang het duurt en wat er allemaal precies gaat gebeuren? Dat leest u op onze pagina ‘Wat gebeurt er met mijn aanvraag?’.

Lees hier hoe wij uw aanvraag behandelen 

Aanvraag volgen

In het Schadefondsportaal kunt u online de status van uw aanvraag volgen. Wilt u nog iets toevoegen of veranderen aan uw aanvraag? Ook dat kan via het Schadefondsportaal.

Volg hier uw online aanvraag

Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag

Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing die u van ons krijgt. Dan kunt u in bezwaar gaan. Ook kan uw situatie veranderd zijn. Dan kunt u een aanvullende aanvraag of herzieningsverzoek indienen.

Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag

Veelgestelde vragen

  • Een aanvraag indienen
  • Digitale aanvraag
    • Ik heb ingelogd met mijn DigiD en mijn persoonsgegevens kloppen niet. Wat moet ik doen?

      Neem dan contact op met uw gemeente. Alleen de gemeente kan uw persoonsgegevens veranderen.

    • Kan ik mijn online aanvraag opslaan, zodat ik later verder kan gaan?

      Neem rustig de tijd om uw gegevens in te vullen. Wilt u even pauze nemen? Dan kunt u uw gegevens opslaan. Dan kunt u later verder gaan.

      Hoe slaat u uw gegevens op?

      • Onderaan de pagina ziet u ‘Later verder gaan’. Klik daarop.
      • Dan kunt u uw e-mailadres invullen
      • Dan klikt u op de knop ‘Stuur mij het concept’
      • U ontvangt een e-mail met een link naar uw aanvraag

      Goed om te weten

      Doet u 15 minuten niets? Dan wordt het scherm automatisch afgesloten. U verliest dan de gegevens die u hebt ingevuld. Daarom is het slim om uw gegevens af en toe op te slaan. Daarna kunt u verder met invullen.

    • Wat gebeurt er nadat ik mijn online aanvraag heb opgestuurd?

      Na het opsturen van uw online aanvraag gebeurt er het volgende:

      • U krijgt uw zaaknummer te zien.
      • U kunt uw aanvraag downloaden als PDF. Daar staat uw zaaknummer ook in.
      • Na een paar dagen krijgt u van ons een brief waarin staat dat we uw formulier hebben ontvangen.

      Meer informatie

  • Bezwaar, herziening en aanvullende aanvraag
    • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing op mijn aanvraag?

      Heeft u een tegemoetkoming aangevraagd bij het Schadefonds? En bent u het niet eens bent met onze beslissing? Dan kunt u een brief naar ons sturen waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de beslissing. Dat heet een bezwaarschrift. Ook kunt u uitleggen waarom u vindt dat het Schadefonds een andere beslissing moet nemen.

      U kunt uw bezwaar online of per post opsturen

      Meer informatie

    • Hoe gaat het Schadefonds om met mijn bezwaar?

      Als we uw bezwaar hebben ontvangen, bekijkt een van onze juristen uw bezwaar:

      • Wat hebben wij beslist op uw aanvraag voor een tegemoetkoming?
      • Waarom bent u het oneens met onze beslissing?
      • Is er extra onderzoek nodig naar bijvoorbeeld de omstandigheden van het misdrijf?

      Hoorzitting en beslissing

      U kunt in een hoorzitting meer vertellen over uw bezwaar. Dit is niet verplicht. U geeft zelf aan of u dit wilt.

      Daarna neemt de Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven een beslissing op uw bezwaar. Dit duurt maximaal 12 weken, vanaf de laatste dag dat u bezwaar kon maken. U krijgt een brief over deze beslissing.

    • Wat is een hoorzitting?

      Bent u het niet eens met onze beslissing op uw aanvraag? Dan kunt u een brief naar ons sturen waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de beslissing. Dat heet een bezwaarschrift.

      Heeft u uw bezwaarschrift opgestuurd en wilt u dit aan ons uitleggen?
      Dat kan in een hoorzitting. Tijdens een hoorzitting praat u met een van onze juristen. Soms is er ook een commissielid bij. Zij nemen de tijd om te horen waarom u het niet eens bent met onze beslissing. U kunt naar ons kantoor komen voor een hoorzitting of deelnemen via uw telefoon of via het scherm op uw computer.

      Een hoorzitting is niet verplicht. Als u uw bezwaarschrift opstuurt, kunt u laten weten of u een hoorzitting wilt.

    • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing op mijn bezwaar?

      Heeft u onze reactie op uw bezwaar ontvangen? En bent u het niet eens bent met onze beslissing? Dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank in de buurt van uw woonplaats.

      De rechtbank beoordeelt uw beroepschrift. Het kan zijn dat de rechtbank u uitnodigt voor een hoorzitting.

      Vindt de rechtbank dat u gelijk heeft? Dan nemen we opnieuw een beslissing. Daarbij houden we rekening met de uitspraak van de rechtbank.

    • Wat is een aanvullende aanvraag?

      Als u slachtoffer bent van een misdrijf met geweld, dan kunt u daardoor ernstige lichamelijke of psychische (geestelijke) problemen hebben. Dit noemen we ‘letsel’

      Heeft u een tegemoetkoming bij ons aangevraagd? En is daarna duidelijk geworden dat uw letsel erger is of is uw letsel erger geworden? Dan kunt u een aanvullende tegemoetkoming aanvragen.

      Voor een aanvullende aanvraag hebben wij medische papieren nodig waarin staat dat uw letsel erger geworden is. Wij bekijken dan of u een extra tegemoetkoming krijgt. Wij sturen u hierover een brief.

       

      Meer informatie

    • Nadat ik een tegemoetkoming heb aangevraagd, zijn mijn problemen erger geworden. Wat kan ik doen?

      Als u slachtoffer bent van een misdrijf met geweld, dan kunt u daardoor ernstige lichamelijke of psychische (geestelijke) problemen hebben. Dit noemen we ‘letsel’

      Heeft u een tegemoetkoming bij ons aangevraagd? En is daarna duidelijk geworden dat uw letsel erger is of is uw letsel erger geworden? Dan kunt u een aanvullende tegemoetkoming aanvragen.
      Voor een aanvullende aanvraag hebben wij medische papieren nodig waarin staat dat uw letsel erger geworden is. Wij bekijken dan of u een extra tegemoetkoming krijgt. Wij sturen u hierover een brief.

      Meer informatie

    • Wat is een herzieningsverzoek?

      Hebben wij besloten dat u geen tegemoetkoming van ons krijgt? En zijn er daarna nieuwe feiten of veranderde omstandigheden bekend geworden?

      Dan kunt u een herzieningsverzoek doen. Dat betekent dat wij uw aanvraag opnieuw bekijken. Het is dan wel belangrijk dat u documenten meestuurt met informatie over de nieuwe feiten of omstandigheden.

    • Wat kan ik doen als mijn situatie veranderd is?

      Hebben wij besloten dat u geen tegemoetkoming van ons krijgt? En zijn er daarna nieuwe feiten of veranderde omstandigheden bekend geworden?

      Dan kunt u een herzieningsverzoek doen. Dat betekent dat wij uw aanvraag opnieuw bekijken. Het is dan wel belangrijk dat u documenten meestuurt met informatie over de nieuwe feiten of omstandigheden.

Hulp nodig met het indienen van een aanvraag?

U kunt altijd terecht bij Slachtofferhulp Nederland voor hulp bij uw aanvraag. Kijk op www.slachtofferhulp.nl of bel 0900 – 0101 (lokaal tarief).