Menu

Telefonisch contact

Ook nemen wij vaak telefonisch contact met u op om de aanvraag te bespreken. U kunt dan meer vertellen over uw aanvraag. Samen bekijken we ook of we nog extra informatie nodig hebben van bijvoorbeeld de politie, uw arts of therapeut. Dit telefoongesprek geeft ons de kans om meer informatie te krijgen, waardoor wij uw aanvraag misschien sneller kunnen behandelen.

De behandeling

Als wij alle informatie binnen hebben, neemt een jurist van het Schadefonds uw aanvraag in behandeling. Hij of zij beoordeelt of u voldoet aan de voorwaarden voor een financiële tegemoetkoming. Deze persoon stelt ook de hoogte van de tegemoetkoming vast. Heeft u uw aanvraag online ingediend? Dan kunt u online de voortgang van uw aanvraag volgen.

Over de hoogte van de tegemoetkoming

Het Schadefonds gebruikt zes letselcategorieën. Hier zijn vaste bedragen aan gekoppeld. Welk bedrag u krijgt, hangt af van de letselcategorie die voor u geldt. In de letsellijst bekijkt u welke letselcategorieën er zijn en welk bedrag hierbij hoort.

Letsellijst 

De beslissing

Wij proberen zo snel mogelijk een beslissing te nemen. Onze brief met de beslissing ontvangt u uiterlijk binnen 26 weken, maar bijna altijd ontvangt u de beslissing eerder. Als u wilt, kunnen wij u ook bellen hierover.

De uitbetaling

Als u een geldbedrag krijgt, stort het Schadefonds dit geld binnen 30 dagen na verzending van de brief op uw rekening. Is het geld voor een kind jonger dan 18? Dan storten wij 80 procent van de uitkering op een beleggingsrekening. Het geld komt vrij op de 18e verjaardag van het kind. De overige 20 procent van de uitkering maakt het Schadefonds over naar de rekening van de wettelijk vertegenwoordiger opgegeven.

Let op: als u na de tegemoetkoming van het Schadefonds nog geld ontvangt van bijvoorbeeld een verzekering of van de dader, dan moet u dit aan het Schadefonds melden.

Is uw aanvraag afgewezen?

Dan ontvangt u niets van het Schadefonds. U kunt bezwaar maken tegen onze beslissing. Lees hier meer over bezwaar.