Hoe heb je de afgelopen jaren ervaren?

”Misschien is enerverend wel een woord waarin alles samenkomt. Het is de afgelopen 10 jaar nooit saai geweest bij het Schadefonds. Altijd is er wel een uitdaging die opgepakt wordt. Is het niet een tijdelijke regeling die we uitvoeren, dan is het wel de verbetering van onze dienstverlening aan mensen die bij ons aankloppen.

Bij een tijdelijke regeling denk ik aan de Tijdelijke regeling Geweld in de Jeugdzorg, waar we flink meer aanvragen op ontvingen dan verwacht. Maar ook aan de uitvoering van kleinere regelingen zoals die voor de vergoeding van de eigen bijdrage in de ziektekosten voor slachtoffers van seksuele misdrijven. Of de pilot die we hebben gedaan voor het vaststellen van slachtofferschap van mensenhandel. Van elke regeling hebben we veel geleerd en hebben dat een plek gegeven in de aanvragen van slachtoffers van gewelds- en seksuele misdrijven. Bij al die regelingen hebben we ook met heel diverse organisaties kennis gemaakt die ons hebben verrijkt.

Wat betreft onze dienstverlening zijn we ook steeds bezig om te verbeteren. Bijvoorbeeld met nieuwe aanvraagformulieren die makkelijker in te vullen zijn, met beter begrijpbare brieven en met meer informatie over de voortgang van de aanvragen op de digitale omgeving.’’

Hoe heeft het Schadefonds zich ontwikkeld?

”Ik denk dat het Schadefonds als organisatie de afgelopen jaren professioneler is geworden. Vooral op het gebied van de bedrijfsvoering en in de samenwerking met onze opdrachtgever: het ministerie van Justitie en Veiligheid. Verder is het aantal aanvragen gestaag gegroeid, waardoor we in omvang zijn gegroeid. Tien jaar geleden werkten er ongeveer 80 medewerkers, dat zijn er nu zo’n 120.

Ondanks onze groei zijn we een organisatie gebleven die slachtoffers in het hart, hoofd en handen heeft zitten. We proberen slachtoffers met een financieel steuntje in de rug te helpen om verder te gaan na een ingrijpende gebeurtenis. Daarbij vinden we persoonlijk contact belangrijk en merken uit onderzoek dat dit positief gewaardeerd wordt.”

Welke uitdagingen zie je nog voor de toekomst?

”Het zijn roerige tijden, op allerlei gebieden. Vragen die mij bezighouden zijn bijvoorbeeld: hoe houden we voldoende gekwalificeerde medewerkers in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. En kunnen we vormen van AI inzetten om het aanvraagproces te verbeteren of te versnellen. Deze onderwerpen hangen natuurlijk met elkaar samen. De toevoeging van psychische geweldzaken aan ons bereik is ook een uitdaging waar  we momenteel handen en voeten aan proberen te geven. En hoe we een efficiënt en doelmatig functionerende organisatie houden, is iets wat mij elke dag bezighoudt.

De omgeving waarin we verkeren verandert elke dag en daarom is het nodig daar alert op te zijn en ons daar weer op aan te passen.’’